Tendresses

Daphne 1060

Previews:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.

Beskrivning:

Åke UddĂ©n 1903-1987 var tonsĂ€ttare och professor i kontrapunkt och harmonilĂ€ra vid Musikhögskolan i Stockholm. Han studerade vid Pariskonservatoriet pĂ„ 20-talet och hade bl a Caussade och Tournemire som lĂ€rare. Han var mycket inspirerad av Ravel och "Les Six".

Uddéns kompositioner , som frÀmst Àgnats kammarmusiken och vokalmusiken, har fÄtt sin grundkaraktÀr av de franska förebilder, för vilka han utbildades. Ett balanserat, sobert och tekniskt drivet tonsprÄk prÀglar sÄlunda hans verk, dÀr linjespel och harmonik fÀrgats av

impressionistiska impulser. Uppsala solisterna har tagit sig an denna repertoar, som tidigare varit sÀllan spelad, med stor entusiasm. Den fÄr nu med denna cd sitt stora genombrott.

 

Nu ute i handeln


Spårlista:

1 String Quartet No1. (1940): I Allegro assai

2 String Quartet No1. (1940): II Andante tranquillo

3 String Quartet No1. (1940): IIII Scherzo

4 String Quartet No1. (1940): IV Partita

5 String Trio, (1928): I Moderato - Allegro molto

6 String Trio, (1928): II Andante con moto

7 String Trio, (1928): III Allegro burlesco

8 Tendresses, from Les chanson de Bilitis, (1941)

9 Chanson,  from Les chanson de Bilitis, (1945)

10 La Poupée, from Les chanson de Bilitis, (1942)

11 String Quartet No. 2 (1955): I Allegro con brio

12 String Quartet No. 2 (1955): II Andante non troppo lento

13 String Quartet No. 2 (1955): III Largo - Agitato


Recensioner:

 A connoisseur's composer constantly questing for subtlety, Sober and testing rather than blindingly colourful. MusicWeb-international

http://www.musicweb-international.com/classrev/2017/Oct/Udden_tendresses...

 

SvD: https://www.svd.se/glomda-strakverk-ljuder-av-fransk-poesi

 

....Charlotte Hellekants mörka sopran ger uttryck och auktoritet Ă„t UddĂ©ns tonsĂ€ttning, vĂ€xlar flexibelt mellan stĂ€mningarna i poesin. StrĂ„kklangerna, stundom impressionistiska som i ”Tendresses” bildar ett sensuellt komplement.

Det var Uddéns lÀrare, Melcher Melchers, vilken studerat i Paris för Georges Caussade och insupit den nya franska musiken, som uppmuntrade sin elev att bryta med den tyska traditionen. PÄ rekommendation av Melchers antogs Uddén 1926 som privatelev hos Caussade, senare var han Àven privatelev hos Charles Tournemire.

UddĂ©n mĂ„ ha brutit med den förhĂ€rskande tyska traditionen, men ansĂ„g generellt att musikskapande ska bygga pĂ„ tradition. Han uttalade sig skeptiskt mot andra Wienskolans brytning med det förflutna (”planlösa missljud”). Men ”logik, tanke, plan och mening” mĂ„ste finnas i musiken.

StrÄktrion frÄn 1928 vilken pÄbörjats i Paris Àr inte sÀrskilt fransk till karaktÀren, dÀr blandas tradition med modernitet. Med en del svenska folkmusiktonfall i den burleska finalen andas den snarare hemlÀngtan. Han ÄtervÀnde till Sverige samma Är.

1940 skrev Uddén sin första strÄkkvartett, och hÀr mÀrks ett franskt inflytande frÄn Fauré, Debussy och Ravel. Det Àr överlag en ljus och öppen musik, stundom med rytmisk pregnans. I finalen, en drygt Ätta minuter lÄng Partita med ett hymnliknande tema, följer enligt formschemat en rad variationer.

Även den andra strĂ„kkvartetten (1956) har franska kopplingar, om Ă€n inledningen, som följs av variationer, nĂ€stan kunde ha skrivits av Mendelssohn. PĂ„ ett först serent, sedan rörligt adagio följer finalen vars fasta inledning kontrasterar mot en viss planlöshet i resten av satsen. Uppsala Kammarsolister svarar alltigenom för hĂ€ngivna utföranden.

Lars Hedblad SvD

 


Här kan du köpa skivan:

http://cdon.se/musik/udd%c3%a9n%2c_%c3%a5ke/tendresses-41653638
https://naxosdirect.se/items/tendresses-424079

Musiken pÄ denna internettjÀnst publiceras med tillstÄnd av Stim/NCB

Daphne Records AB Àger copyrights till all text, musik, grafiska bilder och webbdesign. All otillÄten reproduktion beviras.

Producerad av Design Box med publiceringssystemet Drupal 6.